Foto & grafikk
For å forsterke et budskap kan man i kombinasjon med tekst eller logo bruke foto eller grafikk. Her må profilens retningslinjer følges for et uniformt uttrykk.
Fotomanér
Bruk av bilder er en viktig del av den visuelle kommunikasjonen. Bildevalgene som gjøres vil være med på å prege mottakerens inntrykk av 68° Nord-Bidraget og Sparebankstiftelsen 68° Nord.
Beskrivelse
Bruk av bilder er viktig i den visuelle identiteten. Bildevalgene som gjøres vil være med på å prege mottakerens inntrykk av stiftelsene. Bildestilen skal være naturlige og gi et lokalt og ekte inntrykk. Noen stikkord for bildene er aktiviteter, natur, omgivelser, urbant, utkant, mennesker, detaljer, tett på, naturlig lys, og naturlige farger. Over vises eksempler hvor noen bilder er tatt spesielt for stiftelsen/68° Nord-Bidraget, mens andre er eksempelbilder for å illustrere ønsket inntrykk.
For bruk i SoMe vil det ofte være naturlig å bruke bilder fra for eksempel tildelinger eller av realiserte prosjekter. Disse kan godt være av mindre profesjonell art, tatt med mobiltelefon. Det er fint med gruppebilder, men også her kan man gjerne gå tett på og vise enkeltpersoner, detaljer, natur og omgivelser.
Tips: Hvis du ikke har passende bilder tilgjengelig, er det mulig å laste ned bilder gratis på unsplash.com
Pass på at bildene passer med beskrivelsen av bildestil.
Der det brukes fotografi i kommunikasjonen skal følgende retningslinjer overholdes:
God nok oppløsning for størrelsen og mediet. Minimum 72 dpi ved skjermvisning og 240 dpi, helst 300 dpi, ved trykk.
Alle bilder skal være i sin originale farge. Justeringer som f. eks. hvitbalanse, eksponeringsverdi og kontrast kan gjøres.
Ved fokus på enkeltobjekter (portrett, makro og produkt) bør bildene ha lav dybdeskarphet, slik at objektet står i fokus.
Alle bilder bør etter beste evne komponeres eller bæskjæres riktig ift. budskap.
Husk copyrights: Alle fotografier – både kunstneriske verk og enkle bilder – er beskyttet av åndsverkloven. Både fotografen og de som er avbildet på fotografiet, har rettigheter. Du må alltid undersøke rettighetene knyttet til et bilde før du tar det i bruk.
Grafikk
Den visuelle identiteten inneholder noen grafiske elementer som skal være med på å forsterke profilen.
Illustrasjon
Brukes fortrinnsvis i stor størrelse, for å forsterke den visuelle identiteten. Kan brukes oppå bilder, eller på flate bakgrunnsfarger.
Grafiske elementer / Synergi
Brukes fortrinnsvis i stor størrelse, for å forsterke den visuelle identiteten. Kan brukes oppå bilder, eller på flate bakgrunnsfarger.
Dersom man trenger å få laget illustrasjoner til spesielle formål kan man kontakte Anew Branding.